Rozhovor s Jájou na paprice – fitnessačkou a nadšenkyní do zdravého životního stylu

  1. Jájo, vzpomeneš si, kdy a jak jsi se dostala poprvé k fitness?
    Poprvé jsem do posilovny vlezla na Dukle, kdy jsme do ní měli volný přístup v rámci atletického tréninku. Lezla jsem samozřejmě na všechny stroje, aniž bych tomu nějak rozuměla a jezdila jsem jen to, co mě bavilo a co jsem měla dojem, že se mi bude hodit.
  2. S jakými cíly jsi začala cvičit a jak se tyto cíle za celou dobu změnily?
    Tak asi jako každý jsem začala, protože jsem chtěla zhubnout a zformovat postavu. A tak to bylo pořád a pořád dokola – hledala jsem na netu cviky, zkoušela je a výsledky minimální. Zlom přišel, když jsem se s kamarádem a kamarádkou hecli a rozhodli se jít společně na trenérský kurz. Nakonec jsem ho vychodila sama, ale byla to pro mě skutečně přelomová událost.
  3. Jak často sama cvičíš a jak většinou vypadají tvé tréninky?
    Momentálně cvičím dost nepravidelně, ale obvykle jsou to 4 tréninky za týden a k tomu 3-4x kardio. Tréninky mám rozdělené buďto na partie, nebo na silové a kondiční podle toho, co potřebuju a nebo kolik tréninků za týden stihnu. Partiově to mám rozdělené na záda+ramena, nohy+břicho a prsa+ruce.
  4. Jaké jsou tvé nejvíce a nejméně oblíbené cviky?
    Nejoblíbenější jsou rozhodně sumo dřepy, mrtvoly a tlaky na ramena. Nejhorší jsou pro mě předkopy a bench – ten mám ráda, ale mám strašně slabé prsní svaly.
    Jaja na paprice
  5. Často chodíš běhat. Jaké vzdálenosti většinou volíš a měříš si nějak výsledky?
    Hehe, nevím, jestli často, ale snažím se. Na atletice jsem milovala sprinty a nenáviděla cokoli delšího než 200 metrů, takže běh jako takový je pro mě celkem výzva. Navíc jsem v 15 letech podstoupila operaci štítné žlázy, po které se mi udělal na hrtanu srůst. Doktor mi oznámil, že prostě sportovat nebudu a svět se nezblázní. Od té doby se snažím dokázat, že to dokážu a hle, ono to jde!
    Když jdu běhat s Vaflí (můj poklad), tak běháme maximálně 5 km – nemá stavbu na delší běhy. Když sama, snažím se víc, ale tady v okolí je všechno jen do kopce a ne úplně běžecké trasy. Ale ať jedu kamkoli, beru s sebou boty a prozkoumávám to tam při běhu. Trenčín, Bruntál, Krakow – párkrát jsem se ztratila, ale stálo to za to.
    Dřív jsem běhala jen s aplikacemi – SportTracker nebo Endomondo, ale nedávno jsem si pořídila Garmin Forerunner 35 a už běhám jen s nimi.
  6. Souhlasíš s tím, že ženy mají hubnutí těžší než muži? Jaké podle tebe dělají ženy při hubnutí nejčastější chyby?
    S tím rozhodně nesouhlasím. Ženy mají těžší nabírání svalů, ale v hubnutí jsme si myslím rovni. Každý máme nějakou obtížnější partii na hubnutí – u žen jsou to obecně boky a zadek a u mužů břicho, ale víc bych to nezobecňovala.
    Ženy se obecně až moc upínají na kardio a drasticky se omezují na jídle, což akorát vede k záchvatovitému přejídání a JoJo efektu. Kardio je skvělý nástroj k hubnutí, ale kdo chce mít skutečně krásnou a pevnou postavu, bez cvičení se neobejde.
  7. Kde hledáš dlouhodobě motivaci a co bys poradila lidem, kteří ji občas ztratí?
    Bude to znít asi divně, ale nemám žádný vzor – nehledám žádnou motivaci. Dělám to, protože vím, že je to pro mě dobré a já se potom cítím dobře. Mám svůj cíl a tím je motivovat co nejvíce lidí.
    Každý ztrácíme motivaci – každý máme dobré a špatné dny. Na tom není nic neobvyklého ani nic, s čím bychom měli nějak bojovat. Pokud jednou vynecháte trénink, protože vám není dobře nebo se cítíte na dně, nezahazujete tím své celé úsilí. Za těch pár let co v tom dělám jsem zjistila, že nejhorší, co může člověka potkat, je se denně nutit k něčemu, co nechce. Každý vám to řekne o práci – „najděte si práci, kterou budete milovat“. A přesně to samé platí pro cvičení! Nemusíme všichni zvedat železa, nemusíme všichni sprintovat na páse. Existuje TOLIK sportů – tenis, box, jóga, pilates, kolo, kalistenika atd.
    Pokud netrpíte velkou nadváhou můžete si dovolit dělat to, co vás baví. Hlavní je něco dělat a vystoupit ze své komfortní zóny.
    Jaja na paprice
  8. Kolik procent úspěchu má podle tebe na svědomí trénink a kolik jídelníček?
    Obecně platí, že jídlo je 70 % úspěchu a cvičení 30 %. Já mám ale trochu jiný percetuální náhled – podle mě je to 70 % hlava, 20 % jídlo a 10 % cvičení. Je to jen o stavu vaší mysli – nemusíte být duchovně osvícení, ale pokud se budete trápit, nikdy vaše štěstí nebude dlouhodobé.
  9. Jaké jsou aktuálně tvé fitness plány a máš do budoucna třeba i nějaké závodní ambice?
    Moje závodní ambice padly potom, co mi zjistili únavový syndrom a soutěžní příprava nepřipadala v úvahu. A vzhledem k tomu, jak momentálně vypadá česká soutěžní scéna, ani se mi tam nechce. Všechny holky, které se mi líbí a mají podle mě Top formu se neumisťují ani v top 6… Což je krapet demotivující a mým snem není stát na podiu a špulit zadek na desítky lidí (no, upřímně by mi to fakt nevadilo :-D, ale sen to není) – chtěla bych fotit, to skutečně miluji a to je momentálně můj osobní cíl.
  10. Děkujeme moc za rozhovor a prozraď našim fanouškům, kde tě mohou všude sledovat. Díky moc a jsem rádi za to, že jsi v našem týmu!
    Já děkuju! Bylo to super.
    Sledovat mě můžete na Facebooku, Instagramu i YouTube kanálu – všude pod jménem Jája na paprice nebo jaja_na_paprice.