Mám či nemám cvičit při nemoci 2?

Léky k potlačení symptomů?

Pokud nemoci opakovaně přecházíte za pomoci léků, hrozí vám vážné následky. Zvýšenou teplotou či horečkou se organizmus brání proti infekci. Teplota se sníží, pokud je boj s infekcí zvládnutý. Léky k potlačení bolesti a teploty falešně informují mozek, že je vše v pořádku a sníží teplotu i imunitní aktivitu buněk i přesto, že je tělo plné virů nebo bakterií. Ty se tak dál vesele množí a nemoc se prodlužuje. Navíc vám hrozí vznik menšího chronického zánětu (zánět ledvin, kloubů, mandlí, průdušek) nebo dlouhodobé únavy (únavový syndrom), kdy sice nemáte akutní symptomy, ale jste unavení, nemáte motivaci a výkonnost a infekce se vrací při stresu či zvýšené zátěži. V tomto případě je léčba obtížná a dlouhodobá. V extrémních případech dochází i k rakovinovému bujení.

Antibiotika a trénink

Důvodem k užívání ATB je bakteriální nemoc (s viry se tělo musí vypořádat samo). Hlavní překážkou pro trénink nejsou ATB, ale právě bakteriální původce, který při nedostatečné léčbě může způsobit doživotní poškození (viz výše). Trénink při užívání ATB je povolen pouze při tzv. profylaktické léčbě (při zásahu v dutině ústní – infekce v těle není). I přesto se stav musí konzultovat s lékařem a trénink upravit, jelikož ATB zatěžují játra i ledviny a zvyšují tepovou frekvenci. Při lokálním zánětu platí to samé co u bakteriální nemoci, tedy bakterie se v těle vyskytuje.

ATB vždy dobírejte až do konce (nevysazujte dříve!). Nikdy nejsou nebezpečnější než samotná nemoc. I přesto, že se cítíte lépe, organismus stále bojuje, jen množství bakterií pokleslo na úroveň, která už nevyvolává symptomy. Pokud ATB vysadíte, nejsilnější bakterie se opět rozmnoží, onemocnění bude horší a můžete vyvolat rezistenci na antibiotika. Stejná ATB již nepomohou a budete potřebovat silnější. Jinými slovy musíte zničit původce do posledního!

Trénink při lehké nemoci

Jak již bylo řečeno v prvním článku, silový trénink není vhodný ani při mírném nachlazení. Pokud se však přesto rozhodnete do posilovny jít, nezacházejte do svalového selhání a nezkoušejte maximální váhy. Naopak snižte váhy o 20 – 25 %. To eliminuje riziko zhoršení stavu. U aerobního cvičení neprovádějte HIIT kardio.

Trénink po nemoci

Po lehkém nachlazení můžete znovu naplno cvičit po 4 až 7 dnech. Po chřipce či bakteriální infekci je nutné postupovat pomaleji. První týden cvičte jako při tréninku s nachlazením. Druhý týden se můžete svalovému selhání přiblížit a pokud je vše v pořádku, třetí týden trénujte do selhání. Tento postup vám zajistí lepší návrat vah i formy než zařazení tvrdého tréninku hned po nemoci.

Doufám, že se vám článek líbil a už nebudete podceňovat ani malé náznaky toho, že s vaším tělem není něco v pořádku. Toto období je zrádné a nemoci číhají za každým rohem. Takže nezapomínejte odpočívat a poslouchejte své tělo, aby vám mohlo sloužit i na dále tak, jak má.

Autor: N&T Food and Fitness Junkies