Mám či nemám cvičit při nemoci 1?

V tomto období by tato otázka mohla napadnout velkou část lidí. I mně se cvičení při nemoci stalo osudným na delší dobu, a tak bych vás o tomto tématu ráda informovala. Pojďme na to.
Nejprve se na fungování vašeho těla pojďme podívat obecně. Pokud bojujete s jakoukoliv nemocí, vaše tělo prochází tzv. katabolickým stavem. Téže stav nastává i po jakémkoliv tréninku. Aby mohlo tělo správně regenerovat a dostat se zpět do stavu anabolismu, musí být zdravé. Jinými slovy nemocí v těle úroveň katabolismu po fyzické zátěži jen prohlubujeme. Po tréninku (6-9 hodin) je náš imunitní systém navíc oslaben, což umožňuje infekci šířit se rychleji v těle.
Mírné nachlazení – silový či aerobní trénink?

Lehké nachlazení zahrnující rýmu, kýchání, mírnou bolest či škrábání v krku by nemělo být velkým omezením. Přesto je však potřeba o výběru tréninku přemýšlet.

Na jedné straně máme aerobní trénink, kde jde především o spotřebu glykogenu a energie. Na druhé pak trénink silový, při kterém se na svalových vláknech navíc vytvářejí mikrotrhlinky, které jsou při regeneraci příčinnou růstu svalové hmoty a síly. Silovým tréninkem proto nespotřebováváme pouze sacharidy, ale potřebujeme i zvýšený přísun bílkovin k lepší regeneraci. Během nemoci však organizmus vyžaduje bílkoviny a funkci jater ke tvorbě protilátek a boj s infekcí. Takový trénink naše tělo proto ještě více vyčerpává. Jinými slovy pokud máte jen lehké nachlazení, nejvhodnější forma pohybu je lehká aerobní aktivita (běh, rotoped atd.), rozhodně ne však posilování.
Virová či bakteriální infekce – neriskujte své zdraví
Vytvoření dostatku protilátek proti virům v organizmu trvá 3 až 4 dny. Je tedy lepší tuto krátkou dobu počkat, trénink vynechat a další dny nasadit jen mírnou zátěž. Důvodem je také fakt, že na narušené sliznice od virů se rády chytají bakterie (angína, záněty,…), jejichž léčba je na mnohem delší dobu.

Při zvýšené teplotě, bolestech hlavy a dutin, otocích a bolestech mandlí, uzlin či hrtanu je doporučováno trénink vynechat. Tělo je vyčerpané a měli byste ho poslouchat. Navíc i vaše motivace je daleko pryč a o svaly za týden nepřijdete.

Při chřipce (horečka, bolest hlavy, kloubů, svalů, únava, zimnice, postižení horních cest dýchacích, bolest v krku, kašel) – zákaz tréninku! Váš stav by se jen zhoršil a mohly by nastat zlé následky, jako je srdeční selhání, zánět srdečního svalu, zápal plic či vznik chronického únavového syndromu.

Při bakteriálním zánětu (angína, zánět průdušek…) hrozí v případě tréninku rozšíření infekce do celého těla. Následky mohou být revmatická horečka (poškozuje srdce, nervový systém a klouby), trvalé poškození ledvin či vznik chronického zánětu mandlí.

Pokud zvracíte či máte průjem, platí to samé. V tomto případě byste měli vynechat jakoukoliv fyzickou zátěž. Ztrácíte totiž velké množství tekutin. V případě tréninku hrozí rozvrácení vnitřního prostředí v těle. Silový trénink by vám navíc byl k ničemu, jelikož by se živiny z potravy nevstřebaly a svaly by neměly šanci regenerovat.

Další informace o lécích potlačujících symptomy, užívání antibiotik, typy a další doporučení, co se týká nemocí, vás čekají v druhém článku.

 

Autor: N&T Food and Fitness Junkies